onsdag 9. januar 2013

Borte bra, hjemme best!

For en uke siden kom vi hjem fra en knallbra juleferie hvor vi har kost oss masse. Men selv om det var deilig med ferie, var det helt herlig å komme hjem igjen. Det høres kanskje litt rart ut at jeg kaller dette for hjemme, men for øyeblikket er det jo det. Jeg føler meg skikkelig hjemme i det flotte huset vårt, og har det fantastisk med barna på skolen. Barna var selvfølgelig en del av grunnen til at det var fantastisk å komme tilbake. De er utrolig kontaktsøkende og kommer løpende når de har muligheten(og når de egentlig ikke får lov også..). Herlige!

Uansett så tenkte jeg at jeg kunne skrive litt om ferien vår.

1. juledag satte vi på en buss som førte oss til Quito, hovedstaden i Ecuador. Vi hadde hørt at det kunne ta opptil 10 timer i buss, så vi stålsatte oss. Etter 7,5 timer fikk vi imidlertid beskjeden om at vi hadde ankommet Quito. Da gikk turen til et hostal som vi hadde funnet i en brosjyre vi tok med oss fra Salinas. Det var en utrolig koselig hostal, som viste seg å være midt i centro turistico(altså turistsentrumet).

2. juledag tilbrakte vi dagen i gamlebyen i Quito, der var det utrolig mye fint! Vi fikk også shoppet fra oss litt da Kathrine og jeg fant en engelsk bruktbokhandel, og vi var også innom en filmbutikk(med bare brente filmer) der filmene kostet 1 USD(ca. 6 kr). Vi la igjen litt penger der for å si det sånn..

27. desember gikk turen til Otavalo, en by ca. to timer nord for Quito og dermed på den nordlige halvkule. Vi krysset dermed ekvator to ganger i løpet av den dagen. Otavalo er kjent for sitt store marked, og det var vell egentlig den eneste grunnen til at vi valgte å dra dit. Der la vi i alle fall igjen mye penger.. Huff! Men det skal sies at det meste var gaver, så nå kan dere glede dere der hjemme! På kvelden besøkte vi etter mye om og men La mitad del mundo, et monument som markerer ekvator like nord for Quito.

Himmelen over Quito - må legge til at det ikke redigert!

28. desember forlot vi Quito til fordel for kysten, nærmere bestemt en bitteliten by som heter Canoa. Det var herlig med strand, sol, vann og mange(og STORE) bølger!

På det ene bildet vinker Kathrine, Lars og Jens over Stillehavet til teamene som er i Nepal og Kambodsja :)

30. desember gikk turen videre til Montañita. Der feiret vi nyttårsaften sammen med 12 andre nordmenn. Gina og Ellen Maud var der med to venner, i tillegg var Hald-teamet og BiG-teamet der også. Her i Ecuador er det en tradisjon at man brenner store figurer når klokka har passert midnatt på nyttårsaften. Det var helt syke tilstander, noen kastet fyrverkeri på bålene, mens andre hoppet over bålene.

1. januar var planen å returnere til Cañar, men det var enklere sagt enn gjort. Vi kom oss greit inn til Guayaquil, men videre derfra gikk det ingen busser til Cañar. Vi bestemte oss derfor for å ta en buss til Cuenca, for så å ta en buss derfra til Cañar. Det å dra til Cuenca var vi ikke alene om å skulle, så vi ble stående i kø i over to timer for å kjøre billett. Da vi kom til Cuenca hadde klokka passert 10, og det gikk ingen busser til Cañar. Vi måtte derfor overnatte på et hostal i Cuenca. Det var egentlig like greit for meg, fordi jeg hadde en pakke fra Norge som ventet på meg.

2. januar kom vi endelig tilbake til det flotte huset vårt.